Black Friday: Vanvittige tilbud hele dagen - Kun så længe lager haves
Gå til Black Friday

INDKØBSKURV

  • Ordrestatus
  • Log ind
  • Kundeservice
  • Om os
  • Gavekort
menuGucca.dkGå til kassen
Gucca.dk - Gå til forsiden
Bullet  Levering med omdeling 39,95 kr.      Bullet  Gratis over 599 kr.
Bullet Vi bytter indtil den 31. januar

Jernbanehistorisk Årbog '07 - John Poulsen - Bog

Af John Poulsen

149,95 kr.Vejl. pris: 179,00 kr.Spar 29,05 kr. (16%)
  • +50 stk. på lager
  • Levering: 1-2 hverdage
  • Vi bytter til 31. januar

I 1882 åbnedes Nordfyenske Jernbane, efter det var lykkedes at rejse hele kapitalen på egnen. Derfor skulle der spares, så på 5 stationer var der krohold i forbindel­se med stationen, mens holdepladserne var bittesmå bygninger hvor billetsalget foregik fra bestyrerens daglig­stu­e. Lars Viinholt-Nielsen beretter om NFJs tidlige historie.

I 1907 kulminerede hovedstadens bestræbelser på at løse nogle af sine miljøproblemer ved åbningen af Amagerbanen. Latrintogene på Amager var imidlertid blot afslut­ningen på den sælsomme og til tider ”saftige” historie om bortskaffelsen af Københavns nat­reno­vation pr. jernbane, som Morten Flindt Larsen fortæller om.

DSB gik i 1932 ind i rutebildrift i forbindelse med nedlæggelsen af Amtsbanerne på Als. Med kraftig støtte fra ministeriet fik DSB frem til udgangen af 1935 overtaget eller oprettet godt 70 bilruter. Jens Birchs artikel fortæller om denne udvikling og om DSBs rutebilanskaffelser i 1930erne.

I 1957 åbnede DSB mellem Halsskov - Knudshoved en ny bilfærgerute. Morten Flindt Larsen fortæller om forholdene på Storebælt for bilister, hvor den første bilfærge indsattes i 1930. I 1953 præsenterede DSB planerne for den helt nye sejlrute Halsskov-Knudshoved, hvortil der skulle anskaffes nye bilfærge, hvor bilerne kunne anbringes i to etager.

DSB kørte fra 1982 kultog for Vestkraft mellem Esbjerg og Herning. Der var tale om tog af specialbyggede bogievogne og med lokomotiv i begge ender; en effektiv „transportmaskine“ mellem havnen i Esbjerg og kraftværket i Herning. Jan Lundstrøm skriver om kultogets 18-årige historie.

Fakta om Jernbanehistorisk Årbog '07

Forfatter(e)John Poulsen
Genre(r)Årbøger
UdgivelsesdatoEr udgivet
ISBN-139788791434105
ISBN-108791434106
IndbindingHæftet
SprogDansk
Udgave1
Oplag1
Sidetal64
DimensionerBredde: 17.1Cm - Højde: 24.5Cm
TagsJernbanehistorisk Årbog '07, Bøger, Bog

Fakta om Jernbanehistorisk Årbog '07

Forfatter(e)John Poulsen
Genre(r)Årbøger
UdgivelsesdatoEr udgivet
ISBN-139788791434105
ISBN-108791434106
IndbindingHæftet
SprogDansk
Udgave1
Oplag1
Sidetal64
DimensionerBredde: 17.1Cm - Højde: 24.5Cm
TagsJernbanehistorisk Årbog '07, Bøger, Bog

Mediernes anmeldelser

Kundeanmeldelser

Vær den første til at skrive en kundeanmeldelse.

Skriv anmeldelse

Det siger vores kunder26.640 anmeldelser - 5 ud af 5 stjerner

  • Lisbeth B. ChristensenLisbeth B. Christensen
    stjernestjernestjernestjernestjerne
    Levering på bare 12 timer. Helt perfekt

    Levering lynhurtig. Perfekt.

  • Carina-Maria S. HooseCarina-Maria S. Hoose
    stjernestjernestjernestjernestjerne
    Nemt og hurtigt

    Fik varen allerede dagen efter jeg bestilte, så det er jo perfekt.

  • Leif K. KristiansenLeif K. Kristiansen
    stjernestjernestjernestjernestjerne
    Flot leveret, og flot kvalitet

    En ærlig og flot udstyret levering. Absolut en kvalitets partner med en udsigt til flere leveringer til mig!

Om Gucca
  • Om os
  • Konkurrencer
  • Ledige stillinger
  • Nyhedsbrev
Kundeservice
  • Kontakt kundeservice
  • Ofte stillede spørgsmål
  • Altid 30 dages returret
  • Ordrestatus
  • Returblanket
stjernestjernestjernestjernestjerne
Trustpilot

26.640 anmeldelser - 5/5 stjerner
DankortMobilePayVisa
MastercardBankoverførselPaypalEAN