menuGucca.dk - Logo

Medierne Og Moderniteten - John B. Thompson - Bog

En samfundsteori om medierne. Medierne og moderniteten viser hvordan udviklingen af kommunikationsmedierne - fra den tidligste bogtrykkekunst til de seneste former for elektronisk kommunikation –... Læs mere.
269,95 kr
  • Varen er på lager
  • Levering: 2-5 hverdage
  • 30 dages returret

En samfundsteori om medierne.

Medierne og moderniteten viser hvordan udviklingen af kommunikationsmedierne - fra den tidligste bogtrykkekunst til de seneste former for elektronisk kommunikation – på yderst kompliceret vis var vævet sammen med en række andre udviklingsprocesser, som under ét har været bestemmende for det vi benævner ”moderniteten”. Ønsker vi derfor at forstå modernitetens natur – dvs. det moderne samfunds institutionelle karakteristika og de livsbetingelser det har skabt – er det nødvendigt at give udviklingen af kommunikationsmedierne og deres effekt en fremtrædende plads. Det lyder ganske indlysende, men sandheden er, at kun et fåtal af de samfundsteoretikere, der har beskæftiget sig med det moderne samfunds tilblivelse, har tillagt kommunikationsmedierne den betydning, der tilkommer dem. For fuldt ud at forstå de samfundsmæssige konsekvenser af medieudviklingen, må man forkaste den umiddelbart besnærende idé, at medierne formidler information og symbolsk indhold til mennesker, hvis forhold til andre grundlæggende forbliver uforandret. Et af bogens hovedargumenter er netop, at når folk ’anvender’ kommunikationsmedier, indgår de i interaktionsformer, der på væsentlige måder afviger fra den type ansigt-til-ansigt-interaktion, der kendetegner de fleste møder i hverdagen. Anvendelsen af kommunikationsmedier forandrer grundlæggende det sociale livs rumlige og tidsmæssige organisation. Derved opstår nye måder at forholde sig til andre og sig selv på, nye former for handlen og interaktion, såvel som nye måder at udøve magt på. Alt dog med den fællesnævner, at intet længere forudsætter aktørernes tilstedeværelse samtidig på samme lokalitet. At analysere denne forandring og spore de konsekvenser, den allerede har haft for det sociale og politiske liv, og måske ane dens fremtidige virkninger er bogens fortjeneste. John B. Thompson er lektor i sociologi ved University of Cambridge. Sammen med Anthony Giddens står han i spidsen for det markante akademiske forlag, Polity Press. Oversat fra engelsk efter The Media and Modernity. A Social Theory of the Media af Stig W. Jørgensen.

Omslagsgrafiker: Harvey Macaulay

Oversat af: Stig W. Jørgensen

Fakta

Oprindelig titelThe Media And Modernity
Forfatter(e)John B. Thompson
Genre(r)Samfund Og Historie
UdgivelsesdatoEr udgivet
ISBN-139788741225692
ISBN-108741225694
IndbindingHæftet
SprogDansk
Udgave1
Oplag2
Sidetal336
DimensionerBredde: 15.4Cm - Højde: 23.1Cm
TagsKommunikation, Massekommunikation, Medier, Mediesociologi, Modernitet, Samfundsudvikling, Medierne Og Moderniteten, Bøger, Bog

Indhold: Kommunikation og social kontekst Medierne og det moderne samfunds udvikling Medieret interaktion Den ændrede synlighed Kommunikationens globalisering Traditionernes nye forankring Selvet og oplevelsen i medieret verden At genopfinde offentligheden

Mediernes anmeldelser

Kundeanmeldelser

Vær den første til at skrive en kundeanmeldelse.

Skriv anmeldelse

33.773 anmeldelser - 5 ud af 5 stjerner