INDKØBSKURV

  • Ordrestatus
  • Log ind
  • Kundeservice
  • Om os
  • Gavekort
menuGucca.dkGå til kassen
Gucca.dk - Gå til forsiden
Bullet  Levering med omdeling 39,95 kr.      Bullet  Gratis over 599 kr.

Plakatbevægelsen - Line Hjorth Christensen - Bog

Af Line Hjorth Christensen

269,95 kr.Vejl. pris: 348,00 kr.Spar 78,05 kr. (22%)
  • +50 stk. på lager
  • Levering: 1-2 hverdage
  • 30 dages returret

– En britisk designfront i mellemkrigsårene

I mellemkrigstiden blev reklameplakaten et af de mest populære, spektakulære og eksponerede billedmedier i byrummet. Plakaten gjorde både centrale og oversete steder i byen til sine foretrukne scener.

Line Hjorth Christensen undersøger den såkaldte plakatbevægelse, The poster movement, der i 1920’erne og 1930’ernes Storbritannien satte nye standarder for reklameplakatens billedsprog og anvendelsesmuligheder med plakater for bl. a. Shell og London Underground. En gruppe banebrydende grafiske designere, bl. a. Edward McNight Kauffer, Abram Games, Austin Cooper, Tom Purvis og Ashley Havinden, dannede fortrop, men også museumsfolk, statslige tjenestemænd, kunstkritikere og erhvervsfolk var del af bevægelsen.

De britiske reklameplakater fra perioden har en nærmest primitiv evne til at fange opmærksomheden, men billedsprogligt var de avancerede. Line Hjorth Christensens eftersporing af plakatbevægelsen koncentrerer sig derfor om et nyt grafisk billedsprog. De mest moderne af plakaterne afveg fra mainstreamreklamens illusionisme og tendens til en fortællende stil for i stedet at udtrykke budskabet gennem et formsprog præget af abstraktion, flertydighed og symbolik. Motiverne tilhørte moderniteten: flyvemaskiner, tog, biler, glober, grafer og storbymiljøer eller i variationer over mere traditionsbundne temaer som landskaber, dyr og kendte symboler.

Den britiske designfront, der er bogens fokus, og som valgte plakaten og anden hverdagsgrafik som sit foretrukne medie har ikke tidligere været belyst som et samlet kultur- og designhistorisk fænomen.

I bogen undersøger forfatteren plakatbevægelsen og reklameplakaten både billedsproligt og udstillingsæstetisk. Karakteristikken af en britisk modernistisk reklameplakat følges op med analyser af forskellige reklameplakater. I forlængelse af bogens museologiske og kulturhistoriske pointer er den et bidrag til udviklingen af det designhistoriske forskningsfelt, som i disse år også vinder frem i Danmark.

Line Hjorth Christensen, ph. d., er adjunkt ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab og redaktør af tidsskriftet Danske Museer.

Fakta om Plakatbevægelsen

Forfatter(e)Line Hjorth Christensen
Genre(r)Kunst Og Kultur
UdgivelsesdatoEr udgivet
ISBN-139788763530477
ISBN-108763530473
IndbindingIndbundet
SprogDansk
Udgave1
Sidetal302
DimensionerBredde: 22.7Cm - Højde: 27.5Cm
TagsPlakatbevægelsen, Bøger, Bog

Fakta om Plakatbevægelsen

Forfatter(e)Line Hjorth Christensen
Genre(r)Kunst Og Kultur
UdgivelsesdatoEr udgivet
ISBN-139788763530477
ISBN-108763530473
IndbindingIndbundet
SprogDansk
Udgave1
Sidetal302
DimensionerBredde: 22.7Cm - Højde: 27.5Cm
TagsPlakatbevægelsen, Bøger, Bog

Anmeld Plakatbevægelsen

Vores brugere har endnu ikke bedømt Plakatbevægelsen. Vær den første til at skrive en anmeldelse.

Det siger vores kunder25.680 anmeldelser - 5 ud af 5 stjerner

  • Anders RefslundAnders Refslund
    stjernestjernestjernestjernestjerne
    Second to none

    God købsoplevelse uden forbehold.

  • Kim LarsenKim Larsen
    stjernestjernestjernestjernestjerne
    Hurtig levering

    2 dage så kom min pakke, super service:-)

  • John CarstensJohn Carstens
    stjernestjernestjernestjernestjerne
    Super handel

    Hurtig bestilling og levering.

Om Gucca
  • Om os
  • Konkurrencer
  • Ledige stillinger
  • Blog
Kundeservice
  • Kontakt kundeservice
  • Ofte stillede spørgsmål
  • Altid 30 dages returret
  • Ordrestatus
  • Returblanket
  • Nyhedsbrev
stjernestjernestjernestjernestjerne
Trustpilot

25.680 anmeldelser - 5/5 stjerner
DankortVisa/DankortMobilePayVisa
MastercardBankoverførselPaypalEAN