Beskrivelse
Kontekster, visioner, temaer og processer.
Dannelse er ligesom demokrati et rummeligt begreb, men det er derfor også uskarpt og flydende. Det er betingelserne for de centrale begreber i vores kultur, at de hele tiden står til diskussion og forhandling mellem forskellige interesser. I skolen er dannelsen en kampplads mellem politikere, praktikere og forskere etc. I de senere år har kampen dog ofte været ført mellem økonomer, planlæggere, administratorer og pædagoger, lærere og filosoffer. Diskussionen om, hvad skolens formål må være, har i de diskussioner været underbelyst og erstattet af diskussioner om resultatmål. Samtidig er skolens indhold blevet defineret som smalle, grundlæggende kundskaber uden blik for den verden, eleverne lever i. Dannelses- og undervisningsprocesserne er nedprioriteret i diskussionen til fordel for læring, digitalisering og læringsresultater.
I denne bog fører vi i et bredere perspektiv diskussionerne om dannelse helt op til nutiden ved hjælp af fire perspektiver: Dannelseskontekster, -visioner, - temaer og -processer. Kapitlerne fremstår samlet som et kalejdoskopisk udvalg af dannelsesteorier og -diskussioner ud fra disse fire perspektiver.
Dannelse henvender sig til de mange, der arbejder med eller studerer for at bidrage til fremtidens folkeskole.
Fagredaktør: Lejf Moos
Yderligere information
| Forfatter(e) | Jens Erik Kristensen Peter Kemp Lejf Moos Alexander Von Oettingen Steen Nepper Larsen Thomas Aastrup Rømer John Benedicto Krejsler |
|---|---|
| Kategori | Bøger |
| Genre(r) | Studiebøger |
| Forlag | Hans Reitzels Forlag |
| Udgivelsesdato | Er udgivet |
| Sprog | Dansk |
| ISBN-13 | 9788741269900 |
| ISBN-10 | 8741269900 |
| Indbinding | Bog |
| Udgave | 1 |
| Oplag | 2 |
| Sidetal | 224 |
| Dimensioner | Bredde: 14.2Cm - Højde: 22.1Cm |
| Tags | Dannelse, Bøger, Bog |
| GPSR | Produktsikkerhed |